Bonsai Columns - Beginnen ..

Bonsai Columns pretendeert niet de wijsheid in pacht te hebben maar geeft u enkel stof tot nadenken.
Gesloten
BNL Redactie
BNL Redactie

Bonsai Columns - Beginnen ..

Bericht door BNL Redactie » 12 aug 2019, 10:36

Een goede overweging die iedereen voor zich moet maken is wat is mijn doel in deze. Als je nu gewoon net begonnen bent, en niet weet wat je precies wilt gaan bereiken met bonsai, kun je het beste met wat goedkoper materiaal beginnen. Zeker als je nog maar weinig of nooit echt planten hebt verzorgt is het risico dat er hier of daar planten verloren gaan gewoon vrij groot. Maar als je veel ervaring hebt met het verzorgen van planten in potten, dan kan je bij bijvoorbeeld een jeneverbes niet heel veel fout doen.

Belangrijk is ook om vooraf te bepalen wat je budget zal zijn. Voor de een is € 25 heel veel geld voor een plant. Voor anderen ligt die grens misschien bij € 200, of soms wel bij € 500. Uiteindelijk heb je planten toch ook omdat je er zelf plezier van hebt, en zeker ook in het begin, om er van te leren. De vraag is of je dan meteen chique startmateriaal nodig hebt, of dat eenvoudigere tuincentrum planten dan niet net zo goed voldoen.

Zelf ben ik begonnen zonder pre-bonsai te kopen, en heb uit tuinen e.d. spul uitgegraven, en in tuincentra bij de uitverkooophoek planten gehaald. Die ben ik later gaan uitsorteren, en heb alles wat geen toekomst had weggedaan. Je kan natuurlijk zeggen dat als ik in het begin beter materiaal had gekocht, ik veel eerder bomen had staan die veel verder zouden kunnen zijn. Aan de andere kant heb ik toen van alles ongeveer geprobeerd wat ik wou proberen zodat ik me nu geen zorgen hoef te over de gevolgen van mijn acties en heb een schat aan ervaring opgedaan. Op beter materiaal kan ik nu veel beter inschatten wat er zal gebeuren, en loop veel minder risico kritieke takken of zelfs de hele boom te verliezen..

Beginnen
Bron: © BNL Redactie, Auke

Ondanks dat deze “Column” met zorg is samengesteld staan wij open voor reacties.
U kunt reageren door [ HIER ] te klikken (registratie vereist)

Gesloten