Bonsai Columns - Help mijn bonsai gaat dood! ..

Bonsai Columns pretendeert niet de wijsheid in pacht te hebben maar geeft u enkel stof tot nadenken.
Gesloten
BNL Redactie
BNL Redactie

Bonsai Columns - Help mijn bonsai gaat dood! ..

Bericht door BNL Redactie » 08 aug 2019, 10:58

Help mijn bonsai gaat dood! Regelmatig, te regelmatig kom je deze kreet op bonsaifora tegen. 99 tegen 100 dat die afkomstig is van iemand die heel impulsief een plantje onder de naam bonsai bij een tuincentrum of warenhuis heeft gekocht of het cadeau heeft gekregen. Niets mis mee, het zijn vaak leuke plantjes en een ieder moet kopen wat hij wil.

Zelden of nooit wordt er gevraagd of erbij vermeld om welke specifieke soort het gaat en hoe die verzorgd moet worden. Thuisgekomen wordt het plantje vaak tussen de andere kamerplanten in de vensterbank gezet, meestal ook nog eens boven de verwarming en wordt verzorgd gelijk de rest. Na een tijdje slaat de paniek toe want het boompje doet het niet zo goed, ja is zelfs dood aan het gaan. Wat dan meestal volgt is bovenstaande kreet op een bonsaifora en wordt er van de "kenners" aldaar verwacht dat zij het meestal al hemelende boompje wel even gaan redden. Welnu die kenners zitten helemaal niet te wachten om voor de zoveelste keer hetzelfde verhaal te gaan vertellen, zij houden zich veel liever bezig met wat echt Bonsai is.

Wat ik hier probeer duidelijk te maken is dat het in feitelijk helemaal niet zo slim is om een boompje te kopen of cadeau te doen zonder te weten of te vermelden om welke specifieke soort het gaat. Immers iedere soort heeft toch echt zijn eigen verzorging nodig en zal dat zonder vrijwel nooit overleven. Bedenk wel dat bomen in principe alleen buiten maar goed zullen gedijen en het binnen door lichtgebrek en te droge lucht altijd moeilijk zullen hebben, ook al komen ze van oorsprong uit (sub)tropische streken.

Help mijn Bonsai gaat dood
Bron: © Bonsai Columns

Ondanks dat deze “Column” met zorg is samengesteld staan wij open voor reacties.
U kunt reageren door HIER te klikken (registratie vereist)

Gesloten